onsdag 23 juni 2010

Första utvärderingen

Blev intervjuad på förmiddagen om någon sorts utvärdering av mandatperioden,
och då just i Vingåker. Vad sa vi, vad ville vi och hur ”bidde”det? Typ
En mandatperiod är eoner av tid och samtidigt så kort.
På fyra år har jag varit med om att fattat många demokratiska beslut.
I Vingåker i majoritet, men i Riksdagen i minoritet.

Två gånger har jag varit med om att den borgliga majoriteten klappat händerna i riksdagen när de fick igenom sitt eget beslut.
Det ena var när de införde rigida tidsgränser i sjukförsäkringen och det andra var när de sa ja till mer kärnkraft.
Siffrorna i kärnkraftsomröstningen blev 174-172.
Nära, men ändå så långt ifrån.
Ingen, inte en enda kotte applåderade när vi beslutade att lägga ner Österåkers och Baggetorps skolor i Vingåker med röstsiffrorna 24-11.

När jag tittar i backspegeln ser jag tydligt att vi Vingåkers sossar utgick ifrån att vi skulle ha en Socialdemokratisk regering . Vi hade inte en tanke på att vi skulle få en högerledd regering som nedmonterade både sjukförsäkring och a-kassa och sänkte skatterna motsvarande
213 000 välfärdsjobb.
För min del hade jag inte i min vildaste fantasi trott att det var möjligt att ställa om Sverige så snabbt. www.kallasverige.se

Vi kommer inom en snar framtid presentera det program vi går till val på 2010 i Vingåker.
Också det kommer att baseras på att vi väljer en socialdemokratiskt ledd regering .
Allt annat är otänkbart.

Inga kommentarer: