tisdag 30 mars 2010

Tänker inte vara tyst

I min lokala tidning Katrineholmskuriren finns i dag en debattartikel skriven av 21 kvinnor från hela landet vars gemensamma nämnare är att de är ledande politiker i kommuner och landsting, och att de är kvinnor.

Artikeln har rubriken "Politiker mot personangrepp"

De tycker att det gått för långt och det kan jag hålla med om.
Har sett det på nära håll i flera fall och det är rent hemskt att uppleva hur människor kan uttrycka sig och vilka metoder man är beredd att ta till.

Jag håller med Lotta Grönblad när hon skriver
Den delen av politiken är jag förbannat trött på

Lotta har varit utsatt och har i och med det inte varit fullt så aktiv i debatten som vi är vana vid och Eskilstunakurirens Alexander Voronov vill ha ut henne på banan igen och skriver så här:

"Det kommer alltid finnas människor vars ego och självbekräftelsebehov vida överstiger deras intellektuella kapacitet och verbala förmåga. Det är dessa individer som använder bloggen för att driva debatten ner i rännstenen där inga civiliserade regler gäller.Det bästa sättet att hantera detta är inte att lämna debatten, utan att höja blicken och hålla den vid väsentligheter utan att låta sig bli distraherad av nedrigheter. Som förtroendevald har man dessutom ett ansvar gentemot väljarna och en skyldighet att debattera."

Så sant som det är sagt och jag känner mig otroligt nöjd över att ha bestämt mig för att ge mig in i debatten på nätetet igen eller som Lotta skriver som svar på Voronov

- Röster får aldrig tystna

Inga kommentarer: